Σάββατο 8 Ιανουαρίου 2011

45... Οδός Μαλχόλαντ.


"Οδός Μαλχόλαντ" - "Mulholland drive", 2001
Ντέιβιντ Λιντς



Εχετε κάποια δική σας, τεκμηριωμένη εξήγηση που να σας επιτρέπει να αποκρυπτογραφήσετε τα πιο παράδοξα σημεία του φιλμ, ή αφήνετε κι εσείς κάποια πράγματα να σας αποκαλυφθούν και να γίνουν σαφή μετά την ολοκλήρωσή του;
Εχω τη δική μου επίσημη εξήγηση για τα πάντα, παραδέχομαι όμως ότι ακόμη και για μένα υπάρχουν κάποιες αοριστίες που με βάζουν σε σκέψεις. Καταλαβαίνω ωστόσο περισσότερα πράγματα τώρα για περασμένα μου φιλμ απ ό,τι τον καιρό που τα γύριζα. Επειδή εξακολουθούν να επανέρχονται και να μου μιλούν ή μάλλον επειδή εγώ έχω αλλάξει και τα βλέπω πλέον με εντελώς διαφορετική ματιά. Νομίζω πάντως ότι μπορείς να είσαι ειλικρινής σε ό,τι κάνεις και ταυτόχρονα απέναντι στο κοινό σου, χωρίς ο ίδιος να γνωρίζεις τα πάντα, αλλά αρκετά ώστε να είσαι αληθινός και να μπορείς να τα μεταφράσεις. Εστω κι αν καταλάβεις την αντικειμενική σημασία τους πολύ αργότερα.
.
Πολλοί θεατές μετά την προβολή του φιλμ έλεγαν ότι μπορεί να κατάλαβαν ελάχιστα, ένιωσαν ωστόσο απόλυτα συνεπαρμένοι από αυτό που είδαν. Είναι αυτό ένα είδος κομπλιμέντου για εσάς;

Ναι. Είναι ένα κομπλιμέντο (γέλιο). Είναι σαφώς καλύτερο από το να πει κάποιος ότι δεν κατάλαβε τίποτα από την ταινία και τη μίσησε.(γέλια) Νομίζω όμως, ότι ο κόσμος ξέρει ακριβώς τι σημασία έχει η ταινία, τουλάχιστον στον τρόπο που αυτοί το αντελήφθησαν. Εχουμε εντούτοις σταματήσει να εμπιστευόμαστε τη διαίσθησή μας στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τα πράγματα. Ίσως, επειδή οι περισσότερες ταινίες τελευταία είναι αυτό που μας αφήνουν να καταλάβουμε και τίποτε άλλο.

Επαναλαμβάνετε συχνά ότι αντλείτε την έμπνευσή σας από ιδέες. . .

Από ιδέες, ναι. Είναι παράξενο, αλλά αισθάνομαι ότι οι ιδέες που συλλαμβάνω δεν είναι δικές μου. Δεν ξέρω πού κατοικούν, για μένα όμως μοιάζουν με ψάρια που κολυμπούν σε ένα μεγάλο ωκεανό γεμάτο ιδέες. Κάθε λίγο τυχαίνει να πιάσεις ένα από αυτά τα ψάρια, που θεωρείς ότι είναι από τα πιο όμορφα, και το αφήνεις να γίνει ένα είδος μαγνήτη που θα τραβήξει κι άλλα ψάρια της ίδιας οικογένειας να έρθουν και να σε συνοδέψουν. Κάθε ταινία άλλωστε βασίζεται σε μια σειρά ιδέες που ερωτεύεσαι και στις οποίες διαλέγεις να μείνεις πιστός. Η όλη διαδικασία έχει να κάνει περισσότερο με το τι διαλέγεις να ερωτευτείς κάθε φορά. Μερικοί άνθρωποι νιώθουν να τους ελκύουν οι μελαχρινές, μία μέρα όμως μια ξανθιά ξεπροβάλλει από μια γωνιά του δρόμου. . .

Νιώθετε ποτέ υποχρεωμένος να δώσετε εξηγήσεις για το νόημα των ταινιών σας;

Οι περισσότεροι άνθρωποι ξέρουν πια ότι δεν πρόκειται να τους πεις τίποτα, συνεπώς έχουν εγκαταλείψει κάθε προσπάθεια (γέλια). Οχι επειδή μου αρέσει να τους ταλαιπωρώ, αλλά γιατί νιώθω ότι τους ληστεύω από τη δική τους γνώση και αντίληψη των πραγμάτων. Δε θέλω κάποιον να έρθει και να μου πει τη σημασία του 8 ½, θέλω να κρατήσω τις δικές μου ερμηνείες και συναισθήματα। Θέλω να ξαναδώ κάποια στιγμή την ταινία και να τη δω να ζωντανεύει μπροστά μου και να μου μιλά περισσότερο από κάθε προηγούμενη φορά. Μου αρέσει να μπαίνω σε αυτό τον κόσμο. Μου αρέσει να αισθάνομαι χαμένος μέσα του. Μου αρέσουν οι παράξενες διαθέσεις μιας τέτοιας ταινίας. Και κάθε φορά ανακαλύπτω και κάτι περισσότερο.


(περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ)

.

2 σχόλια:

aerostatik είπε...

είναι μια ταινία που μέσα της χάνομαι...

Despoina Chatzipavlidou είπε...

εγώ ακόμα θυμάμαι πως ήμουν για ώρα μετά ... χαμένη σαν μέσα σε ένα γνώριμο όνειρο .