"Εθισμός" - "Addiction", 1995
Έιμπελ Φεράρα
"...Αλλά και ο ίδιος ο αμερικανικός κινηματογράφος δεν φαίνεται να είναι πάντα αρεστός στους διανομείς, ιδιαίτερα όταν δεν ανήκει στα μπλοκ-μπάστερ ή δεν έχει για πρωταγωνιστές γνωστούς σταρ. ... Στη λίστα των ανεπιθύμητων και ο Πολ Σρέιντερ... καθώς και ο Εϊμπελ Φεράρα (σκηνοθέτη τον οποίο ο Μάρτιν Σκορσέζε θεωρεί τον πιο σημαντικό σήμερα στο σύγχρονο αμερικανικό σινεμά) με τις ταινίες του «Addiction» και «Body Snatchers», δυο εξαιρετικές ταινίες τρόμου, που όμως οι διανομείς απέφυγαν να εξασφαλίσουν την προβολή τους στις αίθουσες."
"-Η βία, όμως, είναι κυρίαρχο στοιχείο στις ταινίες σας...
«Ναι, και παραμένει. Γιατί ζούμε σε μια βίαιη κοινωνία. Κοιτάξτε γύρω σας. Τι βλέπετε; Πολέμους, φόνους, ληστείες».
-Αυτό που καταγράφετε είναι η βία στη Νέα Υόρκη...
«Γιατί τη γνωρίζω από πρώτο χέρι. Βία υπάρχει παντού. Στην Ευρώπη, στη Μέση Ανατολή. Στη Νέα Υόρκη, βέβαια, η βία είναι ξεχωριστή. Αλλά βία υπάρχει παντού. Μήπως δεν υπάρχει βία στο Χόλιγουντ; Αυτή είναι η χειρότερη, δεν συμφωνείτε;»
-Χρησιμοποιώντας τόσο γλαφυρά τις σκηνές βίας στις ταινίες σας, βρίσκετε συνήθως το μπελά σας με τη λογοκρισία;
«Μη μου μιλάτε για λογοκρισία. Αυτοί που την επιβάλλουν καταστρέφουν το καθετί. Τι θα πει λογοκρισία; Ποιος ηλίθιος μπορεί ν' αποφασίζει για το τι θα πρέπει να βλέπει κανείς; Και οι κατηγορίες που βάζουν τα φιλμ; Για κάτω ή πάνω από 15 ή 16 χρόνων; Σκατά»."
"-Συνήθως γυρίζετε ταινίες με λιγότερα χρήματα απ' ό,τι οι άλλοι σκηνοθέτες...
«Ναι, γιατί έτσι μπορείς να έχεις την ελευθερία σου, δεν επεμβαίνουν οι παραγωγοί. Δεν τους ενδιαφέρει τόσο, γιατί δεν πρόκειται να χάσουν πολλά χρήματα. Εξάλλου, τις περισσότερες τις γύρισα μακριά από τα στούντιο του Χόλιγουντ. Εκεί είναι που βρίσκεις τον μπελά σου. Και που ο κάθε μαλάκας έχει τη δική του γνώμη και προσπαθεί να στην επιβάλει»."
"-Τελικά, γυρίζετε πάντα την ταινία όπως τη θέλετε.
«Οχι πάντα, ορισμένες φορές κάποιοι παραγωγοί, έστω και ανεξάρτητοι, επενέβησαν και μου κατάστρεψαν ταινία. Οπως το "Cat Chaser". Και στο "Body Snatchers" είχαμε προβλήματα. Αλλά μόνο στο τελικό μοντάζ. Η ταινία μου αρέσει. Αλλά δεν άρεσε στη Γουόρνερ που δεν την κυκλοφόρησε στην Αμερική. Κυκλοφόρησε μόνο στην Ευρώπη. Τη θάψανε κυριολεκτικά. Γι' αυτό πρέπει να έχεις ελευθερία, αλλιώτικα δεν αξίζει να κάνεις τόσο κόπο. Ελευθερία σε όλα, στο σενάριο, στους ηθοποιούς, στους συνεργάτες. Αν δεν μπορείς να ελέγξεις τα πάντα, τότε η ταινία δεν είναι δική σου. Είναι κάποιου μαλάκα που δεν ξέρει καθόλου, μα καθόλου, από κινηματογράφο, και απλώς θέλει να βγάλει λεφτά χρησιμοποιώντας τις γνώσεις και την πείρα σου, και εκείνη των συνεργατών σου. Σε μανιπουλάρουν για το χρήμα και μόνο»."
(κείμενο και συνέντευξη: Νίνου Φένεκ Μικελίδη)
Έιμπελ Φεράρα
"...Αλλά και ο ίδιος ο αμερικανικός κινηματογράφος δεν φαίνεται να είναι πάντα αρεστός στους διανομείς, ιδιαίτερα όταν δεν ανήκει στα μπλοκ-μπάστερ ή δεν έχει για πρωταγωνιστές γνωστούς σταρ. ... Στη λίστα των ανεπιθύμητων και ο Πολ Σρέιντερ... καθώς και ο Εϊμπελ Φεράρα (σκηνοθέτη τον οποίο ο Μάρτιν Σκορσέζε θεωρεί τον πιο σημαντικό σήμερα στο σύγχρονο αμερικανικό σινεμά) με τις ταινίες του «Addiction» και «Body Snatchers», δυο εξαιρετικές ταινίες τρόμου, που όμως οι διανομείς απέφυγαν να εξασφαλίσουν την προβολή τους στις αίθουσες."
"-Η βία, όμως, είναι κυρίαρχο στοιχείο στις ταινίες σας...
«Ναι, και παραμένει. Γιατί ζούμε σε μια βίαιη κοινωνία. Κοιτάξτε γύρω σας. Τι βλέπετε; Πολέμους, φόνους, ληστείες».
-Αυτό που καταγράφετε είναι η βία στη Νέα Υόρκη...
«Γιατί τη γνωρίζω από πρώτο χέρι. Βία υπάρχει παντού. Στην Ευρώπη, στη Μέση Ανατολή. Στη Νέα Υόρκη, βέβαια, η βία είναι ξεχωριστή. Αλλά βία υπάρχει παντού. Μήπως δεν υπάρχει βία στο Χόλιγουντ; Αυτή είναι η χειρότερη, δεν συμφωνείτε;»
-Χρησιμοποιώντας τόσο γλαφυρά τις σκηνές βίας στις ταινίες σας, βρίσκετε συνήθως το μπελά σας με τη λογοκρισία;
«Μη μου μιλάτε για λογοκρισία. Αυτοί που την επιβάλλουν καταστρέφουν το καθετί. Τι θα πει λογοκρισία; Ποιος ηλίθιος μπορεί ν' αποφασίζει για το τι θα πρέπει να βλέπει κανείς; Και οι κατηγορίες που βάζουν τα φιλμ; Για κάτω ή πάνω από 15 ή 16 χρόνων; Σκατά»."
"-Συνήθως γυρίζετε ταινίες με λιγότερα χρήματα απ' ό,τι οι άλλοι σκηνοθέτες...
«Ναι, γιατί έτσι μπορείς να έχεις την ελευθερία σου, δεν επεμβαίνουν οι παραγωγοί. Δεν τους ενδιαφέρει τόσο, γιατί δεν πρόκειται να χάσουν πολλά χρήματα. Εξάλλου, τις περισσότερες τις γύρισα μακριά από τα στούντιο του Χόλιγουντ. Εκεί είναι που βρίσκεις τον μπελά σου. Και που ο κάθε μαλάκας έχει τη δική του γνώμη και προσπαθεί να στην επιβάλει»."
"-Τελικά, γυρίζετε πάντα την ταινία όπως τη θέλετε.
«Οχι πάντα, ορισμένες φορές κάποιοι παραγωγοί, έστω και ανεξάρτητοι, επενέβησαν και μου κατάστρεψαν ταινία. Οπως το "Cat Chaser". Και στο "Body Snatchers" είχαμε προβλήματα. Αλλά μόνο στο τελικό μοντάζ. Η ταινία μου αρέσει. Αλλά δεν άρεσε στη Γουόρνερ που δεν την κυκλοφόρησε στην Αμερική. Κυκλοφόρησε μόνο στην Ευρώπη. Τη θάψανε κυριολεκτικά. Γι' αυτό πρέπει να έχεις ελευθερία, αλλιώτικα δεν αξίζει να κάνεις τόσο κόπο. Ελευθερία σε όλα, στο σενάριο, στους ηθοποιούς, στους συνεργάτες. Αν δεν μπορείς να ελέγξεις τα πάντα, τότε η ταινία δεν είναι δική σου. Είναι κάποιου μαλάκα που δεν ξέρει καθόλου, μα καθόλου, από κινηματογράφο, και απλώς θέλει να βγάλει λεφτά χρησιμοποιώντας τις γνώσεις και την πείρα σου, και εκείνη των συνεργατών σου. Σε μανιπουλάρουν για το χρήμα και μόνο»."
(κείμενο και συνέντευξη: Νίνου Φένεκ Μικελίδη)
2 σχόλια:
πολύ θα ήθελα να την δω αυτη την ταινία....
μια φορά αρκεί για να τη δοκιμάσεις :)
Δημοσίευση σχολίου